a

© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved

 

שיטת זכיינות בישראל

גיא קולן > מאמרים בנושא זכיינות  > שיטת זכיינות בישראל

שיטת זכיינות בישראל

בכדי להתרשם ממימדי התופעה, מספיק לצאת לקניון הסמוך – רשתות מזון גדולות כדוגמת מקדונלדס מציעות שלל מנות מעוררות תיאבון לבני נוער ולמבוגרים; רשתות אופנה מובילות כדוגמת זארה מציגות בחלונות הראווה את דגמי העונה החדשים ובשולחנות בתי הקפה כדוגמת ארומה, קפה קפה, לנדוור וכד’ נהנים הסועדים מפסק זמן קצר ומשביע במרוץ החיים. במציאות שכזו, יכול כל יזם לממש את חלומו, להפוך לבעל סניף של רשת ידועה ולהצטרף להצלחה לאחר חתימה על הסכם זיכיון.

זכיינות בישראל הינה אופציה כדאית ליזמים אשר רוצים וחולמים לפתוח את העסק שלהם ולהצליח בארץ

זכיינות בישראל – אפשרויות קיימות

זכיינות בישראל במתכונת מלאה – במרבית המקרים במסגרת חוזה זכיינות בישראל מקבל הזכיין זיכיון מלא על אחד מסניפי הרשת. למעשה, לאחר קבלת הזיכיון רשאי הזכיין לעשות שימוש במותג הרשת, להפיץ את מוצריה, לאמץ את הפורמט העסקי שלה, להשתמש בסימני המסחר שלה ולהסתייע בשירותיה. זכיינות בישראל הינה אופציה כדאית ליזמים אשר רוצים וחולמים לפתוח את העסק שלהם ולהצליח בארץ. הדוגמה המובהקת לסוג פעילות זה היא סניפי המזון של רשתות זכיינות בישראל; עיצוב הסניפים של רשתות המזון המהיר ובתי הקפה הוא אחיד, העובדים לובשים מדים זהים, בכל הסניפים ישנם אותם מבצעים, המנות המוגשות הן זהות והמחירים שמשלמים הסועדים הם אחידים בכל אחד מהסניפים. מתכונת זו מתאימה לרשתות המעוניינות להרחיב את עסקיהן ולשמור על צביון קבוע.
זכיינות בישראל במתכונת מצומצמת – היום ישנן גם רשתות מזכות המציעות ליזמים לרכוש זיכיון מצומצם, בהתאם לקריטריונים שונים. בשיטת זכיינות זו, רשאי הזכיין להשתמש בלוגו של החברה ולהפיץ את מוצריה. מעבר לכך, יכול הזכיין לנהל את פעילותו העסקית ללא קשר לרשת; הוא יכול לבנות תוכנית עסקית משלו, להשתמש בשיטות הפצה אינדיווידואליות, לפנות לאוכלוסיות שונות ולבצע פעילות שוטפת עצמאית בהתאם לשיקול דעתו. זכיינות בישראל מסוג זה אופיינית לתחנות דלק, לסוכנויות רכב ולזכיינות בתחום המשקאות הקלים.
זכיינות בישראל בשיטה אזורית – בשיטת זכיינות זו מקבל הזכיין מהחברה המזכה שליטה על אזור מסוים. זכיינות בישראל בשיטה האזורית כוללת שני מודלים אפשריים; במודל הראשון מתחייב הזכיין לפתוח סניפים נוספים של הרשת באותו אזור בהתאם ללוח הזמנים שנקבע בחוזה. במודל השני, אותו נהוג לכנות “זיכיון מאסטר”, רשאי הזכיין למכור ליזמים אחרים זיכיונות משנה. בשיטה זו מועברות לזכיין חלק מסמכויות הרשת באזור פעילותו, כדוגמת: איתור זכייני המשנה, הכשרתם, מתן תמיכה עסקית ואפילו קבלת אחוז מסוים מתגמוליהם.

זכיינות בישראל – מה אומר החוק?

בישראל עדיין לא קיים חוק בלעדי העוסק בדיני הזכיינות בארץ. עם זאת, ניתן למצוא הגדרה להסכם זכיינות בישראל בכללי ההגבלים העסקיים (פטור להסכמי זכיינות), התשס”א-2001. לפי לשון החוק, חוזה זכיינות בישראל הוא “חוזה שלפיו בעל זיכיון או זכיין ראשי מעניק לזכיין את הזכות לעשות שימוש בזיכיון למטרות שיווק של טובין או סוגי טובין מסוימים, והכולל את כל אלה…”. בהמשך מפורטים שלושה תנאים להסכם זכיינות בישראל: שימוש בשם המסחרי של הרשת ובמאפיינים אחדים אחרים לצרכי שיווק ומכירה; הדרכה והעברת ידע שיווקי מהחברה המזכה לזכיין; והענקת תמיכה טכנית ומסחרית לזכיין על ידי החברה המזכה לאורך כל תקופת הזיכיון. מטרתם של סעיפים אלה היא להגן על שני הצדדים לחוזה – על החברה המזכה ובייחוד על הזכיין.

דברו איתנו!

    דילוג לתוכן