a

© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved

 

זכיינות – מה היא?

גיא קולן > מאמרים בנושא זכיינות  > זכיינות – מה היא?

זכיינות – מה היא?

שיטת הזכיינות מגלגלת כיום מחזור של כטריליון דולר בשנה בארה”ב וכ-80 מיליארד יורו באירופה. מהי השיטה?

האם יכול אדם, ללא רקע וניסיון בנדל”ן, להפוך בתוך תקופה קצרה לסוכן נדל”ן מצליח? האם יכולה בחורה שלא יודעת להכין כוס אספרסו, להפוך לבעלת אספרסו בר מצליח?

רבים מנסים “להמציא את הגלגל” בעצמם. זה מהלך עסקי מסוכן, ומעטים עוברים אותו בהצלחה.

ישנה דרך סולידית ובטוחה יותר, באופן יחסי כמובן – זכיינות.

זכיינות היא השיטה המהירה ביותר להקנות ליזמים את הידע והסטנדרטים הנחוצים לשם ניהול עסק מצליח.
זכיינות היא שיטה ניהולית להפצת מוצרים או שירותים, שבה חברה מזכה (FRANCHISOR) מעניקה לזכיין (FRANCHISEE) זכות, לתקופה מוגבלת, לשימוש בסימני מסחר, במוניטין, ובשיטות עסקיות (ידע מקצועי נצבר, מערכות ניהוליות, מערכות שיווק, מערכות תמיכה הכוללות בין היתר ספר נהלים, מערכות לוגיסטיקה ומערכות פיקוח) לשם מכירת המוצרים או השירותים של החברה המזכה בטריטוריה ספציפית, בהתאם לחוקים ונהלים הנקבעים על ידי החברה המזכה, וזאת בתמורה לתשלום דמי זיכיון חד פעמיים וכן תשלום קבוע של תמלוגים חודשיים, המהווים אחוז מסוים ממחזור המכירות של העסק. לעיתים קרובות, בנוסף לתמלוגים חודשיים, על הזכיין להפריש סכום מסויים עבור השתתפות בקרן פרסום. עורך דין זכיינות וזיכיון הם דברים חשובים מאד להצלחה בעולם העסקי.

בדרך כלל תהא לבעל הזכיינות בלעדיות בטריטוריה שנבחרה.

הזכיין הוא שמשלם עבור הקמת העסק, תפעולו ותחזוקו.

יודגש- בדומה לשכירות, מדובר בזכות שימוש ולא בזכות בעלות, והזכיין אינו רוכש את הבעלות על הקניין הרוחני.

איגוד הזכיינות הבינלאומי (I.F.A) מגדיר את המושג “זכיינות” בצורה הבאה:

שיטה להפצת מוצרים או שירותים. קיימות לפחות שתי רמות במערכת הזכיינות: המזכה, המשאיל את הסימון המסחרי שלו או את שם החברה ואת המערכת העסקית; הזכיין, המשלם תמלוגים ולעיתים קרובות תשלום חד פעמי על הזכות לעשות עסקים תחת השם של המזכה ושיטתו. טכנית החוזה המקשר בין שני הצדדים הוא הזכיינות אך לעיתים קרובות המושג משמש לתיאור העסק אותו הזכיין מפעיל.

ניתן להפעיל כמעט כל עסק בשיטת הזכיינות, ממזון מהיר ותיווך נדל”ן, דרך מוסכים וחנויות ספרים, ועד בתי מלון והשכרת רכבים.

היסטוריה

תחילתה של הזכיינות היא כנראה בשנות החמישים של המאה ה-19, ממכונות תפירה “זינגר” ועד למשקאות קוקה קולה, ובהמשך זכיינות בין יצרני מכוניות לבין סוכנויות למכירת רכב.

עליית רשתות המצעות זכיינות בתחום המזון העניקה דחיפה משמעותית לתחום הזכיינות, ונבעה בעיקר מהתפשטות רשת הכבישים בארה”ב אשר בצידיה הוקמו רשתות מזון מהיר ובתי מלון.

סיפור ההצלחה המוכר ביותר בעולם הוא ללא ספק רשת מקדונלד’ס.

קצת מספרים..

בארצות הברית חלק ניכר מן העסקים פועלים באמצעות זכיינות. שיטת הזכיינות ומגלגלת כיום מחזור של כטריליון דולר בשנה בארה”ב וכ-80 מיליארד יורו באירופה. בארה”ב עולה מספר הזכיונות על 550 אלף ועסקי הזכיינות מעסיקים כ-10 מיליון איש. באירופה 150 אלף זכיינויות מייצרות 1.3 מיליון מקומות עבודה.

בארצות הברית,כ-50% מכלל המכירות הקמעוניות מתבצעות באמצעות עסקי זכיינות. מדובר בהיקף של למעלה מטריליארד דולר בשנה ובהעסקת כ-8 מיליון איש.

דברו איתנו!

    דילוג לתוכן