a

© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved

 

הסכם שכירות חנות רחוב מול הסכם שכירות חנות קניון- הדומה והשונה

גיא קולן > מאמרים בנושא זכיינות  > הסכם שכירות חנות רחוב מול הסכם שכירות חנות קניון- הדומה והשונה

הסכם שכירות חנות רחוב מול הסכם שכירות חנות קניון- הדומה והשונה

אחד מהמקומות בהם אנו כישראלים אוהבים מאוד לבקר הוא הקניון. בכל מזג אוויר ניתן למצוא בו את מבוקשנו, ולדאוג לספיגת האווירה המיוחדת ששוררת במקום. במקום ניתן למצוא מגוון בתי עסק הכולל חנויות מותגים, מסעדות, בתי קפה ומקומות בהם ניתן להפיג הנאה משפחתית. זאת בנוסף לחנויות הקיימות באופן שוטף ברחובות העיר. רוב העסקים בקניון מפועלים על ידי זכיינים של רשת מזכה גדולה, אשר מעניקה את הזכות לשימוש בשמה תוך תשלום דמי זיכיון ותמלוגים.

על מנת להתחיל ולתפעל את החנות, ישנו צורך לשכור אותה ולהתנהל מול המשכיר על בסיס הסכם. הסכם שכירת חנות רחוב שונה במהותו מהסכם שכירת חנות קניון. השינוי הבולט ביותר הנו מגזרת הבעלים על הנכס. לשכירות מול הקניון ישנו הצורך לפעול אל מול החברה שמפעילה אותו, אלה יעבדו על פי קוד ספציפי, השונה במהותו משל שכירת חנות רחוב.

הבדלי תנאים

זכיינים של רשת גדולה או בעלי חנות עצמאית, יזדקקו לחנות על מנת לקיים את פעילותם. השכירות יכולה להתבצע בקניונים, או בחנות המצויה באחד מרחובות העיר. ההבדל הנו בתנאים שכל אחד מהבעלים מציע, לרבות נהלים קבועים עליהם לא ניתן לפסוח.

שכירות של חנות בקניון בנויה על עלות קבועה שעל השוכר לשלם בחודש, או הפרשה של אחוזים מהפדיון כגבוה מהם. מבחינת החנות הממוקמת באחד מרחובות העיר, לא נדרש לשלם בדרך כלל אחוזים מהפדיון וההתנהלות לרוב היא מול גוף פרטי.

הסכם שכירות של מרכז מסחרי/קניון הוא לרוב הסכם ארוך אשר נוסח על ידי צוות מומחים- עורכי דין, רואי חשבון, אנשי מקצוע מהתחום הטכני, יועצים טכניים, יועצי ביטוח וכן הלאה. כפועל יוצא עסקינן בחוזה מורכב אשר דורש מענה מקצועי.

שוק הביטוח הוא שוק מסובך מכיוון שהוא סובל מבעיה מובנית מובנה. חברות הביטוח הן אלו שמציעות לנו את התוכניות להן אנו זקוקים, או אפילו רוצים לרכוש. לכן חשוב להיזהר מהמניעים של הסוכנות כי הם צפויים להמליץ על הביטוח היקר יותר, לטובתם ולא ללקוחות. כדי לפתור בעיה זו, יש אנשים השוכרים יועצי ניהול או יועצי ביטוח. אלה אנשים שלא כפופים לאף חברה אחת ושלא מוכרים שום מוצר בסוף זה לא העצה שלהם. חיסכון באמצעות ייעוץ אובייקטיבי יכול לחסוך לכם בסביבות עשרה או עד מאה שקלים בחודש; החיסכון הזה מצטבר באלפי שקלים מדי שנה.

יועץ ביטוח טוב הוא יועץ בוגר לימודי ביטוח במוסד מוכר החושב לא רק על טובת עצמו אלא גם על טובת הלקוח שלו.

לעומת זאת הסכם שכירות חנות רחוב בד”כ קצר משמעותית. יחד עם זאת, יש גם חסרון ביתרון, שכן לעיתים קרובות חסרים בחוזה זה מרכיבים שחשובים לשוכר לא פחות מלמשכיר.

הבדל נוסף- לקניון יש לעיתים קרובות כח מיקוח חזק יותר מאשר למשכירים של חנות רחוב, שכן הקניון מחזיק “קהל שבוי”- גן עדן לקמעונאים. בנוסף, ניהול המו”מ מטעם הקניון ניתן על פי רוב לצוות מקצועי יותר שיודע לנהל מו”מ נוקשה.

מול הצוות שהקניון מעמיד לצורך מו”מ בנוגע להסכם שכירות, מומלץ לשוכר להעמיד עו”ד שמתמחה בתחום. עו”ד גיא קולן ליווה התקשרויות של שוכרים כמעט מול כל הקבוצות הגדולות בארץ בתחום הקניונים- עזריאלי, מליסרון, גינדי, רמי לוי, פרץ בוני הנגב, בוני התיכון, אביב, מגדל חברה לביטוח, כלכלית ירושלים, הפניקס חברה לביטוח, הכשרה חברה לביטוח, וכן הלאה.

מצד שני למו”מ מול משכיר של חנות רחוב יש גם ניואנסים ייחודיים. צריך להבין את נפשו, את חששותיו, לעיתים הוא מתנהל בלי עו”ד, לעיתים יש כמה שותפים במושכר אשר היחסים ביניהם אינם טובים. בתוך הסך הזה עו”ד גיא קולן יודע להתנהל, שומר על השוכר – מצד אחד; ומתנהל ברגישות מול המשכיר, מצד שני.

מה עדיף ולמי?

הקניון הנו מקום הומה אדם המקנה אחוזי חשיפה גבוהים, למוצר ולמותג אותו מעוניינים למכור. זאת, בניגוד מוחלט לחנות רחוב אשר עשויה  להיות מבודדת ממתחריה. ואולם יש לוודא שהשכירות בקניון משתלמת מבחינה כלכלית. השכר החודשי, גם אם ישולם מהפדיון, יהיה גבוה משמעותית מזה המשולם עבור שכירות של חנות רחוב. הקודים בשני המקרים שונים זה מזה, ומי שבוחר לרכז את פעילותו בקניון, יצטרך לעמוד בקו המנחה של המקום ולפעול על פי הנהוג מפי חברת הניהול.

לפתיחת חנות יש יתרונות, המאפשרות להעצים מותג חדש וקיים. בידי הזכיין או הבעלים, ישנה הזכות לבחור היכן להקים אותה, כשלעיתים תהיה לכך משמעות בפדיון החודשי.

דברו איתנו!

    דילוג לתוכן